Odpovědnost žák - rodič - pedagog
HRANICE ODPOVĚDNOSTI VE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍM PROCESU
PEDAGOG, ŽÁK, RODIČ (ke stažení zde)
Výchovně vzdělávací proces žáka a jeho přítomnost ve škole představují prostor, kde se setkávají tři zainteresované strany – pedagogové, žáci a jejich zákonní zástupci. Všichni zúčastnění nesou zodpovědnost za dodržování níže uvedených pravidel, která jsou klíčová pro úspěšný rozvoj žáka.
PEDAGOG…
- odpovídá za obsah, metody a formu výuky přiměřené věku a rozumovým schopnostem žáka
- odpovídá za motivaci k učení a za udržení kázně ve třídě
- vede žáky k odpovědnosti za jejich vlastní výkon a k samostatnosti při řešení zadaných úkolů
- umožnuje prožít žákům úspěch i neúspěch s cílem zvyšovat psychickou odolnost a dovednost zvládnout přiměřeným způsobem i nekomfortní momenty ve výuce
- umožnuje žákovi nést následky jeho (ne)aktivity, a to pozitivní i negativní, učí jej, že studijní výsledky souvisí s jeho úsilím
- neodpovídá za přístup dítěte k učení, jeho kázni a nedostatky v pracovních návycích adekvátních pro daný věk
- usiluje s využitím své odbornosti o co nejkvalitnější naplňování speciálních potřeb žáka, ale neodpovídá za to, jak žák s podpůrnými opatřeními naloží.
- vede výchovně vzdělávací proces prioritně celé třídy, poté se snaží řešit problémy jednotlivých žáků s neadekvátním přístupem k výuce, případně spolupracuje s dalšími odborníky
- neodpovídá za připravenost žáka k výuce a nerespektování nastavených pravidel
- navrhuje zákonným zástupcům žáka možné postupy vedoucí k pozitivní změně v případě, že žák nereaguje na předkládané výchovné a vzdělávací podněty
ŽÁK…
- odpovídá za své chování, přístup ke vzdělávání a přípravu na výuku
- je povinen chodit do školy včas, nevyhýbat se některým neoblíbeným vyučovacím hodinám
- dodržuje zákaz používání mobilních telefonů v době výuky
- dodržuje zákaz pořizování jakýchkoliv nahrávek na půdě školy a jejich uveřejňování na sociálních sítích
- může využívat umělé inteligence při přípravě na výuku, avšak musí si uvědomit, že vygenerované informace a výstupy nemusí být ve shodě se skutečností
- svým přístupem napomáhá k úspěšnému zakončení základního vzdělávání a připravenosti ke studiu na střední škole
RODIČ…
- aktivně a průběžně se informuje o prospěchu žáka, a to na tripartitách či individuálních konzultacích s jednotlivými pedagogy
- pozitivně formuje žákovu osobnost, vysvětluje nutnost vzdělání pro jeho budoucnost a utváří etické zásady, morální hodnoty a hygienické návyky
- na základě sdělení školy o chování či o přístupu ke vzdělávání žáka odpovídá za realizaci změny vedoucí k nápravě situace
- věnuje pozornost způsobu trávení volného času žáka, především pak využívání sociálních sítí a zajímají se o jejich obsah
- uvědomuje si, že škola i rodina jsou „na jedné lodi“ v otázce výchovně vzdělávacího procesu žáka
- vede žáka k úctě ke všem zaměstnancům školy a spolužákům, neboť vzájemný respekt je cestou k naplňování příjemného soužití ve školní komunitě
- informuje školu o závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání