Odpovědnost žák - rodič - pedagog

HRANICE ODPOVĚDNOSTI VE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍM PROCESU
PEDAGOG, ŽÁK, RODIČ (ke stažení zde)

Výchovně vzdělávací proces žáka a jeho přítomnost ve škole představují prostor, kde se setkávají tři zainteresované strany – pedagogové, žáci a jejich zákonní zástupci. Všichni zúčastnění nesou zodpovědnost za dodržování níže uvedených pravidel, která jsou klíčová pro úspěšný rozvoj žáka.

PEDAGOG…

  1. odpovídá za obsah, metody a formu výuky přiměřené věku a rozumovým schopnostem žáka
  2. odpovídá za motivaci k učení a za udržení kázně ve třídě
  3. vede žáky k odpovědnosti za jejich vlastní výkon a k samostatnosti při řešení zadaných úkolů
  4. umožnuje prožít žákům úspěch i neúspěch s cílem zvyšovat psychickou odolnost a dovednost zvládnout přiměřeným způsobem i nekomfortní momenty ve výuce
  5. umožnuje žákovi nést následky jeho (ne)aktivity, a to pozitivní i negativní, učí jej, že studijní výsledky souvisí s jeho úsilím
  6. neodpovídá za přístup dítěte k učení, jeho kázni a nedostatky v pracovních návycích adekvátních pro daný věk
  7. usiluje s využitím své odbornosti o co nejkvalitnější naplňování speciálních potřeb žáka, ale neodpovídá za to, jak žák s podpůrnými opatřeními naloží.
  8. vede výchovně vzdělávací proces prioritně celé třídy, poté se snaží řešit problémy jednotlivých žáků s neadekvátním přístupem k výuce, případně spolupracuje s dalšími odborníky
  9. neodpovídá za připravenost žáka k výuce a nerespektování nastavených pravidel
  10. navrhuje zákonným zástupcům žáka možné postupy vedoucí k pozitivní změně v případě, že žák nereaguje na předkládané výchovné a vzdělávací podněty

ŽÁK…

  1. odpovídá za své chování, přístup ke vzdělávání a přípravu na výuku
  2. je povinen chodit do školy včas, nevyhýbat se některým neoblíbeným vyučovacím hodinám
  3. dodržuje zákaz používání mobilních telefonů v době výuky
  4. dodržuje zákaz pořizování jakýchkoliv nahrávek na půdě školy a jejich uveřejňování na sociálních sítích
  5. může využívat umělé inteligence při přípravě na výuku, avšak musí si uvědomit, že vygenerované informace a výstupy nemusí být ve shodě se skutečností
  6. svým přístupem napomáhá k úspěšnému zakončení základního vzdělávání a připravenosti ke studiu na střední škole

RODIČ…

  1. aktivně a průběžně se informuje o prospěchu žáka, a to na tripartitách či individuálních konzultacích s jednotlivými pedagogy
  2. pozitivně formuje žákovu osobnost, vysvětluje nutnost vzdělání pro jeho budoucnost a utváří etické zásady, morální hodnoty a hygienické návyky
  3. na základě sdělení školy o chování či o přístupu ke vzdělávání žáka odpovídá za realizaci změny vedoucí k nápravě situace
  4. věnuje pozornost způsobu trávení volného času žáka, především pak využívání sociálních sítí a zajímají se o jejich obsah
  5. uvědomuje si, že škola i rodina jsou „na jedné lodi“ v otázce výchovně vzdělávacího procesu žáka
  6. vede žáka k úctě ke všem zaměstnancům školy a spolužákům, neboť vzájemný respekt je cestou k naplňování příjemného soužití ve školní komunitě
  7. informuje školu o závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání